کد مطلب:124710 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:395

منظور از مودت چیست؟
واژه مودت همگون با حب و محبت است و تفاوت مهمی از نظر مفهوم واژگانی با حب ندارد، گرچه برخی تفاوت هایی در كتاب های لغت در كاربرد این دو واژه عنوان نموده اند. [1] از لحاظ واژگانی میل به شخص یا چیزی محبت و مودت نامیده می شود. لیكن با توجه به لحن و سیاق و نیز توضیحاتی كه از زبان روایات در این راستا رسیده است، منظور تعاطف و محبت عادی نمی تواند باشد. چون تعاطف عادی به افراد تناسبی ندارد كه به عنوان پاداش رسالت قرار گیرد. زیرا اولا بر هر فرد مسلمان كه رسالت رسول الله صلی الله علیه و آله را باور دارد مودت عادی به خاندانش دارد مودت عادی به عنوان پاداش رسالت نمی تواند باشد. آنچه به عنوان مزد رسالت می توان مطرح شود مودتی است كه رسالت و دین را در جامعه مستقر سازد. تا با استقرار آن پاداش رسالت شكل گیرد. رسالت پیامبر برای اسقرار دین می باشد. بر همین اساس منظور از مودت پی آمد آن یعنی رهبری و



[ صفحه 61]



اطاعت و در واقع پذیرش امامت و رهبری «ذو القربی» می باشد، كه دین را در جامعه شكوفایی می سازد و در روایات نیز بر آن پافشاری شده است.

با این دو نكته تناسب بین مودت و پاداش رسالت هماهنگ و برقرار می شود، كه منظور از افراد برترین های جامعه و مقصود از مودت پذیرش رهبری و امامت آنان است. پذیرش این دو نكته با نگاهی كوتاه به برخی آثار روایی بهتر شفاف می شود. در توضیح آیه مباركه از دو گروه شیعه و سنی روایات فراوانی رسیده است كه، بر دو نكته یاد شده پافشاری دارند.


[1] التحقيق، ج 13 ص 64.